Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.12279/587
Title: Les cahiers du LLL - N°6 - Open Education
Other Titles: Cahier LLL N°6
Open Education - Quelques clés pour s'en emparer
Open Education - A Few tips to get you started
Authors: RAUCENT, Benoît
MATHELART, Céline
DEVILLE, Yves
DOCQ, Françoise
JACQMOT, Christine
WOUTERS, Pascale
Keywords: open education
OER
REL
MOOC
open educational resource
ressource educative libre
accès libre
accès ouvert
université numérique
digital university
creative commons
CC
licences ouvertes
OCW
open courseware
massive online courses
open
education
Issue Date: Jun-2019
Publisher: LLL - Presses universitaires de Louvain
Abstract: Open Education, un terme que vous avez probablement déjà entendu mais savez-vous pour autant ce qu’il signifie ? Un terme qui sous-entend l’ouverture, l’éducation mais qui ne s’y limite pas. Quel objectif ? Quels avantages ? Quelles limites ? Autant de questions auxquelles ce cahier tentera de répondre en vous livrant quelques clés et pistes d’action pour vous emparer de l’Open Education. Dans son plan stratégique Louvain 2020, l’UCLouvain accorde une attention parti-culière au mouvement de l’Open Education. L’université souhaite répondre à une vision d’avenir, à un besoin de partage des ressources, de mise à disposition de pratiques, de connaissances, d’outils, etc. afin d’améliorer l’accès et l’efficacité de l’éducation y compris au-delà de ses frontières. Le mouvement de l’Open Education est déjà bien ancré au sein de l’université. Nombreux sont les enseignant·e·s qui s’y intéressent et se sont déjà lancés dans la pratique. Et vous ? Ce cahier se veut être un guide pour vous accompagner dans l’Open Education. Il ouvre les portes de certaines notions telles que les Massive Open Online Courses (MOOCs), les Open Educational Resources (OER), les OpenCourseWare (OCW) ou encore les licences Creative Commons (CC). Bonne lecture !
Ce cahier est une ressource libre, couverte par une licence CC. La version "livret broché imprimé" peut être commandé et acheté en ligne via le site https://secure.i6doc.com/fr/cart//?fa=additem&gcoi=28001103861450&item_id=3_9732_165736
.
Open education is a term you have probably heard, but do you know what it means? As its name suggests, it relates to two concepts – openness and education – but it means a whole lot more. What are its aims, benefits and limits? This guide offers a number of tips and avenues for action to help answer these questions and encourage you to make the most of open education. There is a strong focus on open education in the Louvain 2020 strategic plan. UCLouvain wishes to align itself with a vision of the future and the need to share resources, practices, knowledge, tools and more in order to improve access to education, including outside the confines of the University, and education itself. The open education movement is already well established at UCLouvain. Many teachers have shown an interest and have already embraced it. What about you? This guide is intended to help you navigate open education. It explains concepts such as Massive Open Online Courses (MOOCs), Open Educational Resources (OERs), OpenCourseWare (OCW) and Creative Commons (CC) licences.
URI: https://hdl.handle.net/20.500.12279/587
ISBN: 978-2-87558-831-9
978-2-87558-832-6 (pour la version numérique (pdf))
Appears in Collections:Education
Faculty development

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CahierLLL_N06_Final.pdfTélécharger la version française13.13 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
CahierLLL_N06bis_en.pdfDownload the version in EN11.06 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open